F-15E

McDonnell Douglas F-15 Eagle – amerykański ciężki myśliwiec przewagi powietrznej, przeznaczony do działań w każdych warunkach atmosferycznych.

Podwieszane uzbrojenie powietrze-ziemia.

Pociski rakietowe:

  • AGM-65 Maverick
  • AGM-130

  • Bomby:

  • naprowadzane laserowo – GBU-10 i GBU-12
  • naprowadzane telewizyjnie – GBU-15
  • kasetowe: Mk-20 Rockeye, CBU-87, CBU-89, CBU-97
  • naprowadzane z użyciem GPS – JDAM
  • >swobodnie spadające: Mk83, Mk84

  • Klawiszologia

    Pełne wykorzystanie możliwości maszyny daję nam poprawne przypisanie przycisków. Systemy współczesnych maszyn są przystosowane do sterowania praktycznie tylko przy pomocy drążka sterowego oraz przepustnicy.
    Podstawowe przypisania urzywane w F-15E. UWAGA opisy wkrótce !!!

    Klawa_1

    1. Auto Acquistion SW AFT:

  • TGT - stabilizacja przeszczenia zasobnika.
  • A/G RADAR - zwiekszenie rozmiaru mapy HRM.

  • Auto Acquistion SW FWD:
  • TGT - zoom zasobnika optyczny, przy załączonym EXP zoom cyfrowy.
  • A/G RADAR - zmiejszenie rozmiaru mapy HRM.

  • Auto Acquistion SW PRESS:
  • A/G RADAR - zmiana na MN, w trybie HRM powrót do RBM.

  • 2. Boat:
  • AFT - target undesignate
  • FWD -

  • 5. Coolie SW UP - zmiana roznąco punktów nawigacyjnych(waypoint)
    7. Left Multifunction SW:
  • A/G RADAR - zamrożenie radaru.

  • 8. Radar Antenna Elevation: DOWN/AFT - poruszanie horyzontalne anteny radaru, tryb A/A i A/G.
    10.TDC: AFT/FWR/LEFT/RIGHT - poruszanie kursorem po ekranach
    TDC SW PRESS - w zależności od właczonego systemu:
  • MARK - tworzy MARKPOINT max 10, oznaczenie od 0 - 9, stworzenie 10 kasuje 0.
  • TGT - target designate.

  • 11. Trim: Left Wing Down/Nose Down/Nose Up/Right Wing Down - trymowanie maszyny.
    12. Weapon Release (Pickle) - zrzut uzbrojenia w trybie Auto przytrzymanie.

    Klawa_2

    Klawa_3

    Klawa_4

    Klawa_5

    Coldstart Pilot

    Opis działu 3. Instrukcje obsługi, poradniki i dokumentacja techniczna.

    cold_1

    1. Anti Skid na ON.
    2. Dwa przełączniki Inlet Ramp na Auto.
    3. Włącznik na Taxi Light do kołowania, przed pasem zmieniamy na Ldg Light.
    4. Wyłączamy przepływ paliwa ze zbiorników konforemnych.

    cold_2

    5. Włączamy zasilanie systemu utrzymania ciśnienia w kabinie.
    6. Generatory prawego i lewego silnika na ON.
    7. Kontrola silnika prawego i lewego na ON.
    8. Główny włącznik silnika lewy na ON.
    9. Główny włącznik silnika prawy na ON.
    10. Główny włącznik startera JFS na ON, system mechaniczno-cisnienowego rozkręcania silników.

    cold_3

    11. Pociągnięcie dźwigni startera powoduje uruchomienie JFS.
    12. Kontrolka gotowości systemu JFS.

    cold_4

    13. Test przeciwpożarowy systemów, należy przytrzymać przełącznik.

    cold_5

    14. Przełącznik wstępnego rozkręcania silnika prawego.

    cold_6

    15. Obroty silnika czekamy aż osiągną 26%.

    cold_7

    16. Test przeciwpożarowy systemów, należy przytrzymać przełącznik.

    cold_8

    17. Przesuwany prawa dźwignie przepustnicy w pozycje IDE.

    cold_9

    18. Stabilizacja obrotów silnika ponad 57% załaczane jest zasilanie systemów. Czekamy az obroty osiagna 72%.

    cold_10

    19. Ciśnienie hydrauliczne systemów, główny i od silnika prawego (PC2) wskazówka na zielonym.

    cold_11

    20. Ciśnienie hydrauliczne pozwala na załączenie hamulca postojowego.

    cold_12

    21. Włącznik testów kontrolek, przytrzymujemy w celu sprawdzenia.

    cold_13

    22. Pokrętło UFC, ustawiany w zależności od pory dnia.
    23. Pokrętło HUD, ustawiany w zależności od pory dnia.
    24. Włącznik NAV podświetli się wybrany tryb.

    cold_14

    25. Włączamy radia przez pociągnięcie przełączników.
    26. Przełączniki aktywnego radia w celu wpisania ręcznie częstotliwości.
    27. Potwierdzanie wpisanej w notatnik częstotliwości.
    28. Przykład wpisywania (nie używamy ".")

    cold_15

    29. Wstępne rozkręcanie lewego silnika, następnie postępujemy podobnie jak z prawym łącznie z testem przeciwpożarowym.

    cold_16

    30. Włącznik tlenu pilota, kontrolka "FLOW" mruga na biało przy prawidłowym działaniu systemu.

    cold_17

    31. Kontrola lotu, świecenie oznacza, że musimy wykonać jeszcze parę czynności.

    cold_18

    32. Przełączniki kołyskowe dwóch wyświetlaczy MPSD oraz jednego MPCD klikamy w górę w celu ich uruchomienia.

    cold_19

    33. Przed załączaniem trzech przełączników wykonujemy sprawdzenie działania powierzchni sterowych.

    cold_19a
    >
    34. Przełączniki YAW, ROLL, PITCH w pozycje ON.
    Przeprowadzamy ponownie test wychyłu powierzchni sterowych. Kontrolka "FLT CONTR" z punktu 31 powinna zgasnąć.

    cold_20

    35. Używamy przy lotach w formacji w nocy.
    36. Anty Collision na ON.
    37. Position na FLASH BRT.
    38. TF RADAR na STBY, funkcja śledzenie rzeźby terenu dla autopilota nie dostępna w EA.
    39. RDR ALT - wysokościomierz radarowy na ON.
    40. RADAR na STBY.
    41. INS w pozycję ALIGN GC, włącza system nawigacji maszyny(w EA pozycja maszyny jest już wprowadzona).
    42. JTIDS na NORM

    cold_21

    43. We wczesnym dostępie "EA", funkcja wpisywania koordynatów nie jest dostępna. Dane punktu postoju maszyny są już wprowadzone..

    cold_22

    44. Odczekujemy aż cyfry odliczające, zmienią się na "OK", w tym czasie nie poruszamy maszyną.

    cold_23

    45. Przełącznik w pozycje NAV, jeżeli na HUD pojawi się OK (szkic 44).

    cold_24

    46. Odblokowujemy i ustawiamy sztuczny horyzont.

    cold_25

    47. Zamykamy owiewkę.

    cold_26

    48. Klikamy w celu przyporządkowania trzech wybranych funkcji wyświetlacza. Daje nam to możliwość szybkiej zmiany trybu pracy poszczególnych wyświetlaczy, zmiany dokonujemy poprzez użycie odpowiednio:

  • Castle Right - prawy MPDS
  • Castle Left - lewy MPDS
  • Castle Down - MPCD

  • 49. Przykładowe przypisania
    Wyłączamy zaznaczenie "PROG" w celu wyjścia z ustawień.

    Przed startem

    cold_27

    1. Załączamy hamulec postojowy.

    cold_28

    2. Przełacznik swiateł na LDG.
    3. CONF TANK na NORM.
    4. T/O TRIM przyczymujemy do pojawienia się zielonej kontrolki.
    Wyłączamy hamulec postojowy.

    Coldstart WSO

    cold_1

    1. Włączamy ekrany poprzez wciśnięcie w górę przełącznika kołyskowego.
    2. Pokrętło UFS, funkcje zdublowane z kokpitu pilota.

    cold_2

    3. Włącznik tlenu do maski WSO.
    4. Test kontrolek (przytrzymujemy).
    5. ICS na ON, system obrony przeciwrakietowej maszyny.
    6. RWR na ON, system wykrywania opromieniowania radarowego.
    7. EWWS na ON, system chaf i flar.
    8. Przełącznik trybu wypuszczania środków zaradczych (flar, chaff).
    9. Pokrętło MODE na STBY, system kontrolujący programy zaradcze.

    cold_3

    10. TGT na ON, włącznik zasobnika celowniczego A/G.
    11. LASER na OFF, na ziemi ma być w pozycji wyłączonej.
    12. RWR/ICS na COMBAT, rozgrzewania kapsuły celowniczej (ponad 4minuty).
    13. ICS na AUTO.

    Uzbrojenie A/G

    A/G_1

    Pierwszą czynnością jest załadowanie wybranego usbrojenia.
    1. Wchodzimy do menu.

    A/G_2

    3. Zakładka menu A/G LOAD.

    A/G_3

    4. Wyświetlana jest ilość założonego uzbrojenia na poszczególnych pylonach.

    A/G_4
    4. Przewijana lista uzbrojenia.
    5. Wybrane przez nas założone uzbrojenie.

    A/G_5

    6. Wciskamy w celu potwierdzenia wyboru odpowiednich pylonów dla danej broni.
    Powtarzamy operacje dla każdego typu uzbrojenia.

    Profile A/G

    12_1

    1. Po załadowaniu uzbrojenia

    Bomby laserowe w przykładzie GBU-12C

    12_2

    2. Wybieramy wolny program.
    3. Zaznaczamy pylony z podwieszonymi GBU-12C.
    4. Typ zrzutu na AUTO lub CDIP. 12_3

    5. Wybieramy ilość zrzucanych bomb.
  • 1/STA - jeden pylon, z każdego jaki mamy zaznaczony w profilu.
  • STEP - każde naciśnięcie PB zrzuca bombę z następnego zaznaczonego pylonu.
  • RP SGL - pojedynczo z możliwościa ustawienia ilości.
  • RP MPL - podwójnie z możliwościa ustawienia ilości.

  • 12_4

    6. Wybieramy typ zapalnika.

    12_5
    >
    7. Ustawiony profil dla bomb laserowych.

    Bomby kasetowe w przykładzie CBU-97

    CBU_1

    1. Wybieramy wolny program.
    1. Zaznaczamy pylony z podwieszonym CBU97.
    3. Typ zrzutu na AUTO.

    CBU_2

    4. Wybieramy ilość jednorazowego zrzutu bomb. W przykładzie 1/STA(pylony)

    CBU_3

    5. Wybieramy rodzaj otwarcia zasobnika. W przykładzie HEIGHT(wysokość)

    CBU_4

    6. Czas i wysokość ustawiona automatycznie, ale mamy oczywiście możliwość zmiany tych parametrów. Przechodzimy do menu.

    CBU_5

    7. Wciskamy ARMT, uzbrojenie.

    CBU_6

    8. Przechodzimy do zakładki A/G LOAD, tej samej co używamy do pierwszego dodawania uzbrojenia po załadowaniu na pylony.

    CBU_7

    9. STEP, wybiwramy odpowiednią zakładke z uzbrojeniem.
    10. Zaznaczamy CBU97.
    11. Zaznaczamy pylon z CBU97 do zmiany parametrów.
    12. Wciskamy FUZE.

    CBU_8

    13. Przyciski zmiany czasu.
    14. Przyciski zmiany wysokości.
    15. Zatwierdzamy wybrane parametry.

    Programowanie MPD/MPCD

    F-15E posiada trzy ekrany dwa monochromatyczne MPD jeden kolorowy MPCD.
    Jest funkcja, która pozwala na zaprogramowanie wyświetlania odpowiednich systemów, w zależności od naszych peferecji.

    Każdy z ekranów może mieć trzy wybrane funkcje przełączane przez CASTLE, odpowiednio LEFT, RIGHT oraz DOWN zgodnie z położeniem ekranów.
    Jakby pod funkcją tego zaprogramowania jest możliwość ustawienia automatycznej zmiany ekranów poprzez wciśnięcie A/A, A/G i NAV.

    M_1

    1. Zaznaczamy PROG, dla każdego ekranu postępujemy tak samo.
    2. Wybieramy odpowiednie systemy, w jakiej kolejności chcemy mieć przy przełączaniu.
    Jeżeli nie chcemy przechodzić do następnej możliwości, odznaczamy PROG na każdym z monitorów..

    M_2

    3. Powstała lista trzech funkcji na MPD.
    W ten sposób możemy dowolnie zmieniać funkcję na poszczególnych ekranach wciskając krótko CASTLE w odpowiednią stronę.

    M_3

    4. Podobnie ustawiamy na MPCD.

    M_4

    Drugą opcją programowania jest przypisanie dowolnej funkcji do klawiszy systemowych A/A, A/G i NAV. 5. Przy zaznaczonym PROG, przełączamy klawisz M/M w celu wybrania odpowiedniej funkcji. W przykładzie jest to A/A
    6. Wciskamy fynlkcje wybraną przez siebie, w przykładzie A/A RDR.
    7. Przypisanie zostaje dodane do listy.
    W ten sam sposób przypisujemy kolejne funkcję do listy. Dotyczy to każdego monitora MPD i MPCD.

    M_5

    8. Lista przypisań dla lewego MPD.

    M_6

    9. Wciśnięcie przycisku NAV spowoduje zmianę na tych monitorach, do których dodaliśmy listę.

    M_7

    10. Podobie sprawa wyglada przy trybie A/G.

    M_8

    11. Oczywiście pozostał jeszcze tryb A/A.
    Jeszcze jedną funkcją, która jest to możliwość szybkiej zmiany tryby A/A na A/G i odwrotnie przez krótkie naciśniecie CASTLE UP(do góry). Dotyczy to bardziej kontrolsów, ale jest jakby powiązana z omawianym tematem.

    Manual PL (PDF/YT)

    Wolne tłumaczenie i okrojenie oryginalnego manuala do F-15E, możliwe poprawki. Plik nie posiada spisu treści, ponieważ został sformatowany, żeby wybrać ważne dane.
    Plik RAR hasło: takie jak przy wejściu na misję online.

    tekst alternatywny

    Filmy z poradnikami do F-15E, znajdziesz na naszej stronie. Playlista "F-15E Strike Eagle"

    YouTube
    Plik misji treningowej.

    Trening

    © 2025 Neon 304-VFW. Wszelkie prawa zastrzeżone.