Najbardziej popularna maszyna w kręgach wirtualnych pilotów DCS. Samolot daje nam możliwość operowania z pokładów lotniskowców, co przy obecnych mapach urozmaica znacznie rozgrywkę.
Pełne wykorzystanie możliwości maszyny daję nam poprawne przypisanie przycisków. Systemy współczesnych maszyn są przystosowane do sterowania praktycznie tylko przy pomocy drążka sterowego oraz przepustnicy, tzw. system HOTAS.
Opis obejmuje podstawowe przypisania umożliwiające rozpoczęcie treningów.
Klawiszologia

1. Działko.

2. Zrzut uzbrojenia oraz strzelanie z pocisków, rakiet.

3.Zastosowanie
- HUD-zamyka wektor predkości(zeruje HUD niezależnie od wiatru)
- A/A, AIM-9. Kontroluje pozycje przeszukiwania, naciśnięcie przycisku przełącza głowice szukająca pomiędzy L/S a celownikiem
- A/A, AIM-7. Steruje radarem w trybie STT na celu L i S
- A/G, Maverick. Kontroluję blokadę głowicy.

4. TDC-Depress zastosowanie:
- A/A:
- RWS, jedno naciśniecie Hart Lock
- TWS, jedno naciśniecie Soft Lock, długie naciśnięcie Hart Lock
- A/G, Maverick. Tworzy oznaczenie celu (nie zatwierdza go, do tego służy Cage/Uncage)
5.Służy do poruszania kursorem na czynnym urządzeniu np. prawy DDI ustawiony radar oraz w prawym rogu Diament (włączany przez SCS w prawo).

6. FLAP Switch-AUTO, pozycja klap do lotu.
7. FLAP
- Switch-FULL, ustawienie do lądowania.
- Switch-HALF, ustawiamy przed startem.
8. Flashlight, latarka pomocna przy odpalaniu maszyny.

9. Funkcje przy przełaczniku ustawionmym na ON lub BYPASS.
- ON:
Dispense Switch - Aft, program pierwszy
Dispense Switch - Forward, program piąty
- BYPASS
Dispense Switch - Aft, wystrzeliwuję dwie flary
Dispense Switch - Forward, wystrzeliwuję dwa chafy

Przełacznik trybu wyżucania Chaff i Flar.

Po włączeniu RWR i przejściu na zakładkę "EW" w menu TAC, mamy mozliwośC konfigurowania programów.

10. Wybór uzbrojenia A/A.
11.Na stronie SA-DDI funkcja wykonuje sprawdzenie IFF (identyfikacja swój wróg).
12.SCS-Służy do przełączania wielu systemów (jest to możliwe tylko, jak dana funkcja ma przypisane poruszanie kursorem np.Radar), są to odpowiednio:
- Right-prawy DDI
- Left-lewy DDI
- Fwd-dolny DDI(wyświetlacz kolorowy z pełnym HSI)
- Aft-HUD

13. Trymowanie maszyny, ustawienie przy starcie z lotniskowca musi być ustawiione powyżej 16 (w zależności od wagi).

14. Elewacja radaru, podnoszenie i opuszczanie wiązki radaru.

15. Dwie funkcje:
- Na ziemi - wyłącza sterowanie kołem przednim.
- W powietrzu - wyłącza autopilota.

16. Funkcje:
- A/A - w TWS zmienia locka jak jest więcej niż jeden cel zalokowany(podwójne krótkie wciśnięcie)
- A/G - zdjęcie locka(jedno kliknięcie)

17. Axis Tune, ustawamy czułość powieżchni sterowych.

18. Deadzone, ustawiamy w przypadku nie utrzymywania pozycji zerowej.
19. Typowe ustawienie 25, ustawienie dowolne w zależności od własnych predyspozycji.

20. Hamulec areodynamiczny.




- RWS, jedno naciśniecie Hart Lock
- TWS, jedno naciśniecie Soft Lock, długie naciśnięcie Hart Lock


Dispense Switch - Aft, program pierwszy
Dispense Switch - Forward, program piąty
Dispense Switch - Aft, wystrzeliwuję dwie flary
Dispense Switch - Forward, wystrzeliwuję dwa chafy











21. Wywoływanie tankera.
22. Zgłoszenie na prostej do pokładu odległość 0.8 nm
23. Gotowość do wystrzelenia z katapulty (tylko płatne lotniskowce), Stennis klawisz "U".

24. Funkcje:
- HARM - zmiana celów
- TGP - przełączanie konta kamery(przybliżenie o 50%)

25. Ustawienia wyświetlania noktowizora
26. Włączanie noktowizora

27. Przełaczanie zasiegu radaru, ustawienia radaru na lewym DDI.

28. Automatyczna przepustnica.

27. Tekstowe menu radiowe COMM 1.

27. Sterowanie zasilaniem zewnętrznego oświetlenia.

27. Latarka przypięta do wskaźnika myszy.








Cold Start
1. Włączamy zasilanie bateryjne.

2. Wykonujemy "Fire Test" - test układów przeciwpożarowych.
Uwaga test zamyka niektóre wloty powietrza do silnika (BLEED AIR).
3. Uruchamiamy APU.
4. Crank Right, APU przesyła sprężone powietrze w celu wstępnego rozkręcenia turbiny. Wartość obrotów powyżej 20 RPM.
5. Prawa przepustnica przesuwamy w pozycję IDLE (R-SHIFT+HOME).
6. Potecjometry oświetlenia zewnętrznego (Out Lighting). Formation używany wyłącznie przez lidera podczas lotu w szyku.

7. Kiedy obroty prawego silnika ustabilizują się na 60%, obracamy pokrętło BLEED AIR o 360° w prawo.
8. Test kontrolek CAUTION, WARNING and ADVISORY.

9. Włączamy zasilanie DDIs, MPCD(HSI), HUD.
10. Zatrzymujemy test FCS.
11. Załączamy system ECM, przełącznik na BIT.
12. Ustawiamy radia (COMM 1, COMM 2) zgodnie z planem misji.

13. Odpalamy lewy silnik.

14. Włączamy radar na OPR, INS na GND - do czasu zakończenia wyrównania nawigacji (INS OK) nie poruszamy maszyną.
15. Przełączniki kierunkowe:
- CRS-ustawienie kursu do lądowania, BRC lub FB.
- BRC-ustawienie kursu dla autopilota (A/P - HSEL).
16. Panel RWR, włączamy po starcie, wyłączamy przed lądowaniem.

17. Odblokowujemy Attitude Indicator i zerujemy linie horyzontu.
18. Radar Altimeter ustawiamy na 300-400ft.
19. Przełączamy Dispenser na ON (tryb automatyczny) lub BYPASS (tryb ręczny).

20. Odpalamy tlen do maski Oxygen masks.
21. Klapy ustawiamy do startu, Flap Half.
22. Resetujemy system oraz trim.

23. Włączamy ekran testu FCS.

24. Przytrzymujemy "Y" na klawiaturze i wciskamy przycisk FCS.

25. Przełączniki lewego panelu wertykalnego:
- Launch Bar-podpięncie pod katapultę lotniskowiec.
- Anti Skid-system antypoślizgowy podwozia (tylko lotnisko).
- Taxi-ON na lotnisku, lotniskowiec OFF.
- Hook Bypass-FIELD na lotnisku, lotniskowiec CARRIER.
26. Kontrolka GO wskazuję, że system ECM jest gotowy do pracy, przełączmy na STBY.
27. System Messages-informacje systemowe.

28. Pokrętło HMD załącza system nachełowy, przycisk HMD zmienia stronę DDI.

29. Włączamy proces wyrównania celownika nachełowego.

30. Dopasowujemy linie i przytrzymujemy Cage/Uncage do wyświetlenia OK.


Opis systemów oraz uzbrojenia
W pliku PDF mamy przetłumaczone z Ang. systemy F/A-18C -
Link
Misja treningowa
Misja dla F/A-18C, mamy w niej postawione maszyny dla różnych ćwiczeń, które możemy przeprowadzać. Nazwa slotu zawiera rodzaj zadania np. Clot-1(lądowanie), czyli mamy maszynę ustawiona na kursie do pasa na odpowiedniej wysokości i odległości. Możemy odpalać cele powietrzne po wejściu w slot A/A, są one dostępne z menu radiowego F10. Maszyny wrogie Red-1 do Red-4 są nie uzbrojone, Red-5 odpowiada na atak. Misja posiada także zadania typu A2G (cele naziemne) oraz SEAD(zestawy przeciwlotnicze).
Misje po ściągnieciu wrzucany do folderu "C:\Users\(you nick)\Saved Games\DCS.openbeta\Missions", misję pobieramy -
Link















Misje po ściągnieciu wrzucany do folderu "C:\Users\(you nick)\Saved Games\DCS.openbeta\Missions", misję pobieramy - Link