Najbardziej popularna maszyna w kręgach wirtualnych pilotów DCS. Samolot daje nam możliwość operowania z pokładów lotniskowców, co przy obecnych mapach urozmaica znacznie rozgrywkę.
Pełne wykorzystanie możliwości maszyny daję nam poprawne przypisanie przycisków. Systemy współczesnych maszyn są przystosowane do sterowania praktycznie tylko przy pomocy drążka sterowego oraz przepustnicy, tzw. system HOTAS.
Opis obejmuje podstawowe przypisania umożliwiające rozpoczęcie treningów.

Klawiszologia

f18_1

1. Działko.

f18_2

2. Zrzut uzbrojenia oraz strzelanie z pocisków, rakiet.

f18_3

3.Zastosowanie
  • HUD-zamyka wektor predkości(zeruje HUD niezależnie od wiatru)
  • A/A, AIM-9. Kontroluje pozycje przeszukiwania, naciśnięcie przycisku przełącza głowice szukająca pomiędzy L/S a celownikiem
  • A/A, AIM-7. Steruje radarem w trybie STT na celu L i S
  • A/G, Maverick. Kontroluję blokadę głowicy.

f18_4

4. TDC-Depress zastosowanie:
  • A/A:
    - RWS, jedno naciśniecie Hart Lock
    - TWS, jedno naciśniecie Soft Lock, długie naciśnięcie Hart Lock
  • A/G, Maverick. Tworzy oznaczenie celu (nie zatwierdza go, do tego służy Cage/Uncage)
5.Służy do poruszania kursorem na czynnym urządzeniu np. prawy DDI ustawiony radar oraz w prawym rogu Diament (włączany przez SCS w prawo).

f18_5

6. FLAP Switch-AUTO, pozycja klap do lotu.
7. FLAP
  • Switch-FULL, ustawienie do lądowania.
  • Switch-HALF, ustawiamy przed startem.
8. Flashlight, latarka pomocna przy odpalaniu maszyny.

f18_6

9. Funkcje przy przełaczniku ustawionmym na ON lub BYPASS.
  • ON:
    Dispense Switch - Aft, program pierwszy
    Dispense Switch - Forward, program piąty
  • BYPASS
    Dispense Switch - Aft, wystrzeliwuję dwie flary
    Dispense Switch - Forward, wystrzeliwuję dwa chafy

f18_6a

Przełacznik trybu wyżucania Chaff i Flar.

f18_6b

Po włączeniu RWR i przejściu na zakładkę "EW" w menu TAC, mamy mozliwośC konfigurowania programów.

f18_7

10. Wybór uzbrojenia A/A.
11.Na stronie SA-DDI funkcja wykonuje sprawdzenie IFF (identyfikacja swój wróg).
12.SCS-Służy do przełączania wielu systemów (jest to możliwe tylko, jak dana funkcja ma przypisane poruszanie kursorem np.Radar), są to odpowiednio:
  • Right-prawy DDI
  • Left-lewy DDI
  • Fwd-dolny DDI(wyświetlacz kolorowy z pełnym HSI)
  • Aft-HUD

f18_8

13. Trymowanie maszyny, ustawienie przy starcie z lotniskowca musi być ustawiione powyżej 16 (w zależności od wagi).

f18_9

14. Elewacja radaru, podnoszenie i opuszczanie wiązki radaru.

f18_9a

15. Dwie funkcje:
  • Na ziemi - wyłącza sterowanie kołem przednim.
  • W powietrzu - wyłącza autopilota.

f18_9b

16. Funkcje:
  • A/A - w TWS zmienia locka jak jest więcej niż jeden cel zalokowany(podwójne krótkie wciśnięcie)
  • A/G - zdjęcie locka(jedno kliknięcie)

f18_11

17. Axis Tune, ustawamy czułość powieżchni sterowych.

f18_12

18. Deadzone, ustawiamy w przypadku nie utrzymywania pozycji zerowej.
19. Typowe ustawienie 25, ustawienie dowolne w zależności od własnych predyspozycji.

f18_13

20. Hamulec areodynamiczny.
f18_14

21. Wywoływanie tankera.
22. Zgłoszenie na prostej do pokładu odległość 0.8 nm
23. Gotowość do wystrzelenia z katapulty (tylko płatne lotniskowce), Stennis klawisz "U".

f18_15

24. Funkcje:
  • HARM - zmiana celów
  • TGP - przełączanie konta kamery(przybliżenie o 50%)

f18_16

25. Ustawienia wyświetlania noktowizora
26. Włączanie noktowizora

f18_17

27. Przełaczanie zasiegu radaru, ustawienia radaru na lewym DDI.

f18_18

28. Automatyczna przepustnica.

f18_19

27. Tekstowe menu radiowe COMM 1.

f18_20

27. Sterowanie zasilaniem zewnętrznego oświetlenia.

f18_21

27. Latarka przypięta do wskaźnika myszy.

Cold Start

1. Włączamy zasilanie bateryjne.

cold 1

2. Wykonujemy "Fire Test" - test układów przeciwpożarowych.
Uwaga test zamyka niektóre wloty powietrza do silnika (BLEED AIR).
3. Uruchamiamy APU.
4. Crank Right, APU przesyła sprężone powietrze w celu wstępnego rozkręcenia turbiny. Wartość obrotów powyżej 20 RPM.
5. Prawa przepustnica przesuwamy w pozycję IDLE (R-SHIFT+HOME).
6. Potecjometry oświetlenia zewnętrznego (Out Lighting). Formation używany wyłącznie przez lidera podczas lotu w szyku.

cold 2

7. Kiedy obroty prawego silnika ustabilizują się na 60%, obracamy pokrętło BLEED AIR o 360° w prawo.
8. Test kontrolek CAUTION, WARNING and ADVISORY.

cold 3

9. Włączamy zasilanie DDIs, MPCD(HSI), HUD.
10. Zatrzymujemy test FCS.
11. Załączamy system ECM, przełącznik na BIT.
12. Ustawiamy radia (COMM 1, COMM 2) zgodnie z planem misji.

cold 4

13. Odpalamy lewy silnik.

cold 5

14. Włączamy radar na OPR, INS na GND - do czasu zakończenia wyrównania nawigacji (INS OK) nie poruszamy maszyną.
15. Przełączniki kierunkowe:
  • CRS-ustawienie kursu do lądowania, BRC lub FB.
  • BRC-ustawienie kursu dla autopilota (A/P - HSEL).
16. Panel RWR, włączamy po starcie, wyłączamy przed lądowaniem.

cold 6

17. Odblokowujemy Attitude Indicator i zerujemy linie horyzontu.
18. Radar Altimeter ustawiamy na 300-400ft.
19. Przełączamy Dispenser na ON (tryb automatyczny) lub BYPASS (tryb ręczny).

cold 7

20. Odpalamy tlen do maski Oxygen masks.
21. Klapy ustawiamy do startu, Flap Half.
22. Resetujemy system oraz trim.

cold 8

23. Włączamy ekran testu FCS.

cold 9

24. Przytrzymujemy "Y" na klawiaturze i wciskamy przycisk FCS.

cold 10

25. Przełączniki lewego panelu wertykalnego:
  • Launch Bar-podpięncie pod katapultę lotniskowiec.
  • Anti Skid-system antypoślizgowy podwozia (tylko lotnisko).
  • Taxi-ON na lotnisku, lotniskowiec OFF.
  • Hook Bypass-FIELD na lotnisku, lotniskowiec CARRIER.
26. Kontrolka GO wskazuję, że system ECM jest gotowy do pracy, przełączmy na STBY.
27. System Messages-informacje systemowe.

cold 11

28. Pokrętło HMD załącza system nachełowy, przycisk HMD zmienia stronę DDI.

cold 12

29. Włączamy proces wyrównania celownika nachełowego.

cold 13

30. Dopasowujemy linie i przytrzymujemy Cage/Uncage do wyświetlenia OK.

cold 14


cold 15

Opis systemów oraz uzbrojenia

W pliku PDF mamy przetłumaczone z Ang. systemy F/A-18C - Link

Misja treningowa

Misja dla F/A-18C, mamy w niej postawione maszyny dla różnych ćwiczeń, które możemy przeprowadzać. Nazwa slotu zawiera rodzaj zadania np. Clot-1(lądowanie), czyli mamy maszynę ustawiona na kursie do pasa na odpowiedniej wysokości i odległości. Możemy odpalać cele powietrzne po wejściu w slot A/A, są one dostępne z menu radiowego F10. Maszyny wrogie Red-1 do Red-4 są nie uzbrojone, Red-5 odpowiada na atak. Misja posiada także zadania typu A2G (cele naziemne) oraz SEAD(zestawy przeciwlotnicze).
Misje po ściągnieciu wrzucany do folderu "C:\Users\(you nick)\Saved Games\DCS.openbeta\Missions", misję pobieramy - Link

Copyright © 2020 All rights reserved By Hancer

Porada - w DCS są płatne lotniskowce, które dają więcej inercji, zawsze możesz korzystać z bezpłatnego np. Stennis.