Najbardziej popularna maszyna w kręgach wirtualnych pilotów DCS. Samolot daje nam możliwość operowania z pokładów lotniskowców, co przy obecnych mapach urozmaica znacznie rozgrywkę.
Pełne wykorzystanie możliwości maszyny daję nam poprawne przypisanie przycisków. Systemy współczesnych maszyn są przystosowane do sterowania praktycznie tylko przy pomocy drążka sterowego oraz przepustnicy, tzw. system HOTAS.
Opis obejmuje podstawowe przypisania umożliwiające rozpoczęcie treningów.
Klawiszologia

1. Działko.

2. Zrzut uzbrojenia oraz strzelanie z pocisków, rakiet.

3.Zastosowanie
- HUD-zamyka wektor predkości(zeruje HUD niezależnie od wiatru)
- A/A, AIM-9. Kontroluje pozycje przeszukiwania, naciśnięcie przycisku przełącza głowice szukająca pomiędzy L/S a celownikiem
- A/A, AIM-7. Steruje radarem w trybie STT na celu L i S
- A/G, Maverick. Kontroluję blokadę głowicy.

4. TDC-Depress zastosowanie:
- A/A:
- RWS, jedno naciśniecie Hart Lock
- TWS, jedno naciśniecie Soft Lock, długie naciśnięcie Hart Lock
- A/G, Maverick. Tworzy oznaczenie celu (nie zatwierdza go, do tego służy Cage/Uncage)
5.Służy do poruszania kursorem na czynnym urządzeniu np. prawy DDI ustawiony radar oraz w prawym rogu Diament (włączany przez SCS w prawo).

6. FLAP Switch-AUTO, pozycja klap do lotu.
7. FLAP
- Switch-FULL, ustawienie do lądowania.
- Switch-HALF, ustawiamy przed startem.
8. Flashlight, latarka pomocna przy odpalaniu maszyny.

9. Funkcje przy przełaczniku ustawionmym na ON lub BYPASS.
- ON:
Dispense Switch - Aft, program pierwszy
Dispense Switch - Forward, program piąty
- BYPASS
Dispense Switch - Aft, wystrzeliwuję dwie flary
Dispense Switch - Forward, wystrzeliwuję dwa chafy

Przełacznik trybu wyżucania Chaff i Flar.

Po włączeniu RWR i przejściu na zakładkę "EW" w menu TAC, mamy mozliwośC konfigurowania programów.

10. Wybór uzbrojenia A/A.
11.Na stronie SA-DDI funkcja wykonuje sprawdzenie IFF (identyfikacja swój wróg).
12.SCS-Służy do przełączania wielu systemów (jest to możliwe tylko, jak dana funkcja ma przypisane poruszanie kursorem np.Radar), są to odpowiednio:
- Right-prawy DDI
- Left-lewy DDI
- Fwd-dolny DDI(wyświetlacz kolorowy z pełnym HSI)
- Aft-HUD

13. Trymowanie maszyny, ustawienie przy starcie z lotniskowca musi być ustawiione powyżej 16 (w zależności od wagi).

14. Elewacja radaru, podnoszenie i opuszczanie wiązki radaru.

15. Dwie funkcje:
- Na ziemi - wyłącza sterowanie kołem przednim.
- W powietrzu - wyłącza autopilota.

16. Funkcje:
- A/A - w TWS zmienia locka jak jest więcej niż jeden cel zalokowany(podwójne krótkie wciśnięcie)
- A/G - zdjęcie locka(jedno kliknięcie)

17. Axis Tune, ustawamy czułość powieżchni sterowych.

18. Deadzone, ustawiamy w przypadku nie utrzymywania pozycji zerowej.
19. Typowe ustawienie 25, ustawienie dowolne w zależności od własnych predyspozycji.

20. Hamulec areodynamiczny.




- RWS, jedno naciśniecie Hart Lock
- TWS, jedno naciśniecie Soft Lock, długie naciśnięcie Hart Lock


Dispense Switch - Aft, program pierwszy
Dispense Switch - Forward, program piąty
Dispense Switch - Aft, wystrzeliwuję dwie flary
Dispense Switch - Forward, wystrzeliwuję dwa chafy











21. Wywoływanie tankera.
22. Zgłoszenie na prostej do pokładu odległość 0.8 nm
23. Gotowość do wystrzelenia z katapulty (tylko płatne lotniskowce), Stennis klawisz "U".

24. Funkcje:
- HARM - zmiana celów
- TGP - przełączanie konta kamery(przybliżenie o 50%)

25. Ustawienia wyświetlania noktowizora
26. Włączanie noktowizora

27. Przełaczanie zasiegu radaru, ustawienia radaru na lewym DDI.

28. Automatyczna przepustnica.

27. Tekstowe menu radiowe COMM 1.

27. Sterowanie zasilaniem zewnętrznego oświetlenia.

27. Latarka przypięta do wskaźnika myszy.








Cold Start
1. Włączamy zasilanie bateryjne.

2. Wykonujemy "Fire Test" - test układów przeciwpożarowych.
Uwaga test zamyka niektóre wloty powietrza do silnika (BLEED AIR).
3. Uruchamiamy APU.
4. Crank Right, APU przesyła sprężone powietrze w celu wstępnego rozkręcenia turbiny. Wartość obrotów powyżej 20 RPM.
5. Prawa przepustnica przesuwamy w pozycję IDLE (R-SHIFT+HOME).
6. Potecjometry oświetlenia zewnętrznego (Out Lighting). Formation używany wyłącznie przez lidera podczas lotu w szyku.

7. Kiedy obroty prawego silnika ustabilizują się na 60%, obracamy pokrętło BLEED AIR o 360° w prawo.
8. Test kontrolek CAUTION, WARNING and ADVISORY.

9. Włączamy zasilanie DDIs, MPCD(HSI), HUD.
10. Zatrzymujemy test FCS.
11. Załączamy system ECM, przełącznik na BIT.
12. Ustawiamy radia (COMM 1, COMM 2) zgodnie z planem misji.

13. Odpalamy lewy silnik.

14. Włączamy radar na OPR, INS na GND - do czasu zakończenia wyrównania nawigacji (INS OK) nie poruszamy maszyną.
15. Przełączniki kierunkowe:
- CRS-ustawienie kursu do lądowania, BRC lub FB.
- BRC-ustawienie kursu dla autopilota (A/P - HSEL).
16. Panel RWR, włączamy po starcie, wyłączamy przed lądowaniem.

17. Odblokowujemy Attitude Indicator i zerujemy linie horyzontu.
18. Radar Altimeter ustawiamy na 300-400ft.
19. Przełączamy Dispenser na ON (tryb automatyczny) lub BYPASS (tryb ręczny).

20. Odpalamy tlen do maski Oxygen masks.
21. Klapy ustawiamy do startu, Flap Half.
22. Resetujemy system oraz trim.

23. Włączamy ekran testu FCS.

24. Przytrzymujemy "Y" na klawiaturze i wciskamy przycisk FCS.

25. Przełączniki lewego panelu wertykalnego:
- Launch Bar-podpięncie pod katapultę lotniskowiec.
- Anti Skid-system antypoślizgowy podwozia (tylko lotnisko).
- Taxi-ON na lotnisku, lotniskowiec OFF.
- Hook Bypass-FIELD na lotnisku, lotniskowiec CARRIER.
26. Kontrolka GO wskazuję, że system ECM jest gotowy do pracy, przełączmy na STBY.
27. System Messages-informacje systemowe.

28. Pokrętło HMD załącza system nachełowy, przycisk HMD zmienia stronę DDI.

29. Włączamy proces wyrównania celownika nachełowego.

30. Dopasowujemy linie i przytrzymujemy Cage/Uncage do wyświetlenia OK.

















Lotniskowiec
Lotniskowce pełnią funkcje pływającej bazy lotniczej, w DCS wykorzystujemy je do poszerzania możliwości operowania na mapach. Na wszystkich dostępnych mapach są duże akweny wodne, które nie byłyby w pełni wykorzystane, gdyby nie okręty. W większości misji lotniskowce służą do atakowania celów zarówno na lądzie, jak i morskich. Są także wykorzystywane jako pływające jednostki wsparcia oraz ratownicze SAR.
Przed startem z lotniskowca upewniamy się, że mamy odpowiednio ustawiony trym (tabelka poniżej), standardowy na lotniskach wynosi 12. Na lotniskowcu musimy ustawiać do wagi maszyny. Możemy sobie tabelkę ściągnąć, klikając na nią i dodać do naszej maszyny.
DCS oferuję nam kilka typów lotniskowców, bezpłatne jak Stennis, Tarawa oraz płatne jak Washington, Truman. Są one podobne, jeżeli chodzi o możliwości, różnią się możliwymi funkcjami np. tryb LSO.
Tak jak na lotniskach mamy podstawowe dane dotyczące lotniskowca, są to:
- Tacan-umożliwiający namiar na lotniskowiec poprzez HSI
- Radio-standardowe ATC, komunikacja z lotniskowcem
- ICLS-system lądowania bez widoczności, odpowiednik ILS na lotniskach
- BRC-kurs lotniskowca
- Final Bearring-kurs do pasa, jest on przesunięty o 10` wzgledem BRC
Holding, niezależnie od typu lotniskowca przy podejściu CAT-1 mamy zawsze ten sam holding.
Będąc w holdingu, sprawdzamy wypuszczenie haka do lądowania.
Podstawowym parametrem jest tzw. STAGE, określa on odpowiednio wysokość holdingu, minimalny poziom to 2000 ft Ang.Stage one.
Poziomy są przemieszczane o 1000 ft względem pierwszego, podchodząc do lotniskowca, zgłaszamy chęć wejścia na holding. Informację o wolnym Stage otrzymujemy od grupy zajmującą najwyższy poziom np. Stage-1, informujemy o zajęciu Stage-2 i naszym obowiązkiem jest informowanie innych grup zgłaszających chęć wejścia w holding.
Wyjście z holdingu na Initial point wykonujemy, będąc w Stage-1 oraz w punkcie 3, nie wolno nam schodzić w innej pozycji względem lotniskowca.
Ustawiamy się w pozycji za lotniskowcem 3nm, przy prędkości nie większej niż 350 kts oraz wysokości 800 ft.
Prawidłowa pozycja przed rozpoczęciem manewru końcowego.
Skręt w lewo wykonujemy, będąc nie mniej jak 1.2 nm od okrętu, przed wyjściem na prostą zmieszamy prędkość do 250 ktn, starając się wyjść w odległości 1.2 nm od lotniskowca. Wykonujemy Landing Check List, czyli podwozie, klapy i oświetlenie w odpowiedniej pozycji.

Na prostej zwalniamy do prędkości AOA (Angle Of Attack) oraz schodzimy na wysokość 600 ft.
Końcowy zakręt rozpoczynamy, mijając rufę okrętu w przechyle 30`.
Na prostej do pasa musimy wyjść na 0.6 nm, będąc na wysokości 300 ft, utrzymując namiar na wyspę okrętu w Velocity Vector.
Ułatwieniem jest system FLOLS dostępny tylko przy płatnych lotniskowcach.
Będąc nad pokładem, wyrównujemy maszynę w celu zapewnienia nieodbicia haka od pokładu oraz zwiększamy moc na maksimum dająca możliwość odejścia w przypadku niechwycenia liny.

W tym przykładzie jesteś liderem lotu Chevy-1, czyli dwupłatowca Hornet o numerach bocznych 400 i 401, powracającego do CVN-73 we mgle. Masz nieco niższy stan paliwa (6500 funtów) niż 401, który ma 6900.
Dotarcie do Strefy Kontroli Lotniskowca
🔸Na 50 mil morskich (DME) przełącz się na kanał Marshala (kanał 16 261.00).
🔸Skontaktuj się z Marshalem, podając swoją pozycję, wysokość i stan paliwa. Marshal przekaże Ci instrukcje Marshala.
🔸Przykład łączności: W tym scenariuszu masz przydzielone 21 mil morskich na BRC 030 na wysokości 6000 stóp z czasem 32 minuty.
🔸Ty: „Marshal, 400" (i.e Four Zero Zero)
🔸Marshal: "400, Union Marshal"
🔸Ty: „"400, with 401, marking Mother's 070 for 48, angels 14, (low) state 6.5" ("with", or the old school "holding hands with" is only said if you have a wingman, and you don't say "low" state if you're alone, just simply "state”)
🔸Marshal: "400, Union Marshal, Case 3 Recovery, CV1 approach, expected final bearing 360, altimeter 2992"
🔸Marshal: "400, Marshal 180, 21, angels 6, expected approach time 32, approach button 15" (Pronounced "Time three-two" and "Button fifteen")
🔸Ty: „400, Marshaling 180, 21, angels 6, time 32, approach button 15"
🔸Marshal: "400, Readback correct."
Następnie Marshal będzie przekazywał polecenia Marshal twojemu skrzydłowemu „401”.
Uwaga 1: Różnica odległości i wysokości będzie zawsze wynosić 15. Przykład: Odległość = kąty + 15 = 6 + 15 = 21
Uwaga 2: „CV1” to rodzaj podejścia opisany tutaj. Nigdy nie wykonujemy CV2, więc nie musisz się o tym uczyć.
🔸Wykonaj kontrolę HAIL-R:
🔸H - Opuszczenie haka.
🔸A - Wyłączenie systemu antypoślizgowego / Wysokościomierz. (Ustaw/potwierdź również obejście haka na CARRIER)
🔸I - Instrumenty. (Włącz ILS, ogólne kontrole)
🔸L - Masa do lądowania / Światła (dla Horneta: maks. 34 tys. funtów, pełny stroboskop, światła pozycyjne i formacyjne.
🔸R - RADALT (Preferencja pilota. Zalecana wysokość 1000 stóp (307 m) w celu ostrzeżenia w przypadku przypadkowego zniżania poniżej 1200 stóp)
Wejście do stosu Marshala
🔸Ustaw linię kursu (jeśli jest dostępna) na przypisany radial i leć nią w kierunku lotniskowca. Aby uniknąć kolizji z samolotami, które już znajdują się w stosie, upewnij się, że jesteś na wyznaczonej wysokości, zanim zbliżysz się na odległość 10 stopni na prawo lub 30 stopni na lewo od radiala. Poinformuj Marshala o osiągnięciu prawidłowej wysokości. Przykład: „400, Established Angels 6, State 6.1”
🔸Zwolnij do 250 węzłów IAS podczas wejścia do stosu Marshala.
🔸(Poprzez menu łączności DCS skontaktuj się z ATC/USS Abraham Lincoln/Inbound. Upewnij się, że wykonujesz to połączenie na właściwej częstotliwości wieży AI (kanał 2, 264.00). Możesz użyć prawego radia Com2 AUX do tego połączenia, aby nie opuszczać kanału Marshala).
🔸Po dotarciu do punktu (w tym przypadku 21 mil morskich DME) skręć w lewo, w pas startowy, i czekaj, aż nadejdzie czas na odepchnięcie. Idealnie, powinieneś wykonywać zakręty trwające 2 minuty i odcinki trwające 1 minutę.
🔸Musisz dostosować swój pas startowy tak, aby dotrzeć do punktu odepchnięcia na czas plus/minus 10 sekund.
🔸Dokładny kształt pasa startowego nie jest aż tak istotny. Dopóki utrzymujesz wysokość, wykonujesz zakręty w lewo i docierasz do punktu odepchnięcia na czas, wszystko jest w porządku.
🔸Jeśli dotrzesz do punktu odepchnięcia w rozsądnym czasie (plus minus 15 sekund), zgłoś rozpoczęcie lotu w wyznaczonym czasie. Nie czekaj, aż znajdziesz się dokładnie w wyznaczonym punkcie. Jeśli znacznie spóźnisz się z czasem (ponad ~15 sekund), wyraźnie to zakomunikuj.
Rozpoczęcie
🔸Kiedy nadejdzie czas na natarcie, zawołaj [Znak wywoławczy] rozpoczynając [stan paliwa], [wysokościomierz]. Przykład: „400, commencing, state 5.2, 29.92”.
🔸Marshal: "400, radar contact, final bearing 344"
🔸Utrzymuj prędkość IAS 250 węzłów i rozpocznij nurkowanie z prędkością 4000 stóp na minutę, kierując się prosto na lotniskowiec, wzdłuż wyznaczonego radiala.
🔸Po osiągnięciu wysokości 5000 stóp, zawołaj [Znak wywoławczy] platform. Przykład: „400, platform”.
🔸Natychmiast po wywołaniu platformy spłyć zniżanie do 2000 stóp na minutę.
🔸Marshal poprosi Cię o przełączenie na kanał podejścia (może to nastąpić przed lub po wywołaniu platform). Przykład: „400, switch Approach, button 15”.
🔸Ty - „400”
🔸Przełącz się na kanał podejścia (zwykle kanał 15 263.00) i zgłoś się. Przykład:
🔸Ty - „400, checking in, 19 miles”
🔸Zbliżenie - „400, final bearing 360”
🔸Ty - „400”
🔸Ustaw linię kursu CRS (jeśli jest dostępna) na azymut końcowy.
🔸Na 20 DME musisz wykonać zakręt o 30 stopni w kierunku azymutu końcowego, aby ustawić się na azymucie końcowym najpóźniej przed 12 DME.
🔸Wyrównaj na wysokości 1200 stóp.
🔸Możesz chcieć wyczyścić swój HUD. Na przykład w Hornets usuń czas z HUD (HSI, TIMEUFC), aby upewnić się, że nie zasłania on IFLOLS podczas lądowania.
Podejście końcowe
🔸Na 10 DME rozpocznij kontrolę lądowania. Pozostań na wysokości 1200 stóp. Wypuść podwozie na 8 DME. Upewnij się, że lecisz z odpowiednią prędkością w konfiguracji do lądowania na 6 DME. Podejście może nakazać Ci „zabrudzenie” (tj. przejście w konfigurację do lądowania) wcześniej lub później niż na 8 DME, jeśli to konieczne.
🔸Podejście wkrótce poprosi Cię o „powiedzenie pozycji igieł”. W rzeczywistości robi się to tylko w przypadku ACLS (którego zazwyczaj nie mamy). Na nasze potrzeby, podejście chce wiedzieć, czy patrzy na właściwy samolot. Musisz odpowiedzieć, jak musisz lecieć, aby znaleźć się na linii środkowej i ścieżce schodzenia. Zasadniczo, gdzie znajdują się Twoje igły ICLS względem wektora prędkości. Jeśli jedna z nich jest już wyśrodkowana, mówisz „włączona”.
Przykład:
🔸Podejście – „400, say bullseye”. (W przypadku Hornetów obecnie zakładamy, że nie mają ACLS, stąd „powiedz bullseye”. W przypadku Tomcatów, podejście mówi „powiedz needles”)
🔸Ty – „Fly up, fly right" or "Up and on" or "On, fly left" or "On and on”
🔸Podejście – „400, fly bullseye" or "400, fly needles”
🔸Ty – „400”
🔸Dla naszych celów nie ma znaczenia, czy podejście odpowie „Fly needles” (udane namierzenie ACLS), czy „Fly bullseye” (nieudane namierzenie ACLS). Po prostu podążaj za swoim ICLS.
🔸Nie wznoś się powyżej 1200 stóp, aby „złapać” ścieżkę schodzenia. Zamiast tego pozostań na 1200 stopach, aż „wlecisz” na ścieżkę schodzenia i zacznij schodzić, podążając za ICLS w dół, w kierunku łodzi. Jeśli więc lecisz zgodnie z oczekiwaniami, powinieneś znajdować się poniżej ścieżki schodzenia, gdy usłyszysz komendę, a twoją reakcją powinno być „W górę i na”.
🔸Około 1-2 DME powinieneś zobaczyć piłkę. Od teraz leć nią. Ignoruj ICLS w przypadku korekt pionowych.
🔸Około 3/4 mili morskiej wykonaj komendę piłki, gdy poleci ci kontroler podejścia. [Numer boczny] [Typ samolotu] Piłka [Stan paliwa].
Przykład:
🔸Podejście - „400, ¾ mile, call the ball”
🔸Ty - „400, Hornet ball, 4.1”
🔸LSO - „Roger ball!”
🔸Leć piłką i postępuj zgodnie z instrukcjami LSO, aż do lądowania. Po lądowaniu nie spodziewaj się, że złapiesz linkę. ZAWSZE włączaj pełną moc (moc milową, a nawet dopalacz, jeśli uważasz, że może być potrzebny), dopóki nie będzie jasne, że stoisz nieruchomo na pokładzie.
🔸Wyłącz zasilanie biegu jałowego i ustaw główny wyłącznik świateł w pozycji WYŁ. Jeśli linka nie pociągnie cię do tyłu i nie puści (z powodu DCS), spróbuj obrócić sterem przednim kilka razy w lewo i w prawo. Po puszczeniu linki podnieś hak, unieś klapy (ustaw w pozycji AUTO/UP), złóż/zamknij skrzydła i opuść strefę lądowania, a następnie zaparkuj na dziobie lub w innym wskazanym miejscu.
Wzór nawigacyjny (bolter)
🔸Jeśli nie trafisz na linkę (bolter) lub zostaniesz odprawiony, kontynuuj lot na namiarze końcowym za łodzią, wznosząc się do 1200.
🔸Wysuń podwozie i klapy do POŁOWY, lecąc z prędkością przyrządową (IAS) 150 węzłów (150 kts), aby oszczędzać paliwo.
🔸Jeśli 4 DME nie otrzyma żadnych instrukcji z wiatrem, nawiąż kontakt w podejściu. Jeśli to niemożliwe, skręć z wiatrem, pozostając na 1200 stóp (367 m). Zwróć szczególną uwagę na HSI, upewniając się, że Twój kierunek namiaru końcowego jest przesunięty o 2 mile morskie równolegle do linii namiaru końcowego
🔸Wydaj okrzyk na trawersie. Przykład: „400, abeam”.
🔸Jeśli 4 DME nie otrzyma żadnych instrukcji z wiatrem za trawersem, nawiąż kontakt w podejściu. Jeśli to niemożliwe, skręć w kierunku końcowym. Przechwyć ICLS i wykonaj kolejne podejście.
🔸Jeśli z wiatrem otrzymasz polecenie przechwycenia namiaru końcowego na 4 mile morskie z wiatrem, w pełni skonfiguruj (pełne klapy, opuszczone podwozie) podczas rozpoczynania zakrętu. Na 6 milach morskich, w połowie zakrętu. Przy 8NM+ należy poczekać na ustalenie końcowego namiaru.
Opis systemów oraz uzbrojenia
W pliku PDF mamy przetłumaczone z Ang. systemy F/A-18C -
Link
Misja treningowa
Misja dla F/A-18C, mamy w niej postawione maszyny dla różnych ćwiczeń, które możemy przeprowadzać. Nazwa slotu zawiera rodzaj zadania np. Clot-1(lądowanie), czyli mamy maszynę ustawiona na kursie do pasa na odpowiedniej wysokości i odległości. Możemy odpalać cele powietrzne po wejściu w slot A/A, są one dostępne z menu radiowego F10. Maszyny wrogie Red-1 do Red-4 są nie uzbrojone, Red-5 odpowiada na atak. Misja posiada także zadania typu A2G (cele naziemne) oraz SEAD(zestawy przeciwlotnicze).
Misje po ściągnieciu wrzucany do folderu "C:\Users\(you nick)\Saved Games\DCS.openbeta\Missions", misję pobieramy -
Link
Misje po ściągnieciu wrzucany do folderu "C:\Users\(you nick)\Saved Games\DCS.openbeta\Missions", misję pobieramy - Link













